مطالعات ترافیک و حمل ونقل منطقه ۱۰
پیشگفتار
مطالعات ترافیک و حمل ونقل منطقه ۱۰ مطالعات بررسی مسائل توسعه شهری منطقه ۱۰ تهران در اسفند ماه سال ۱۳۸۰ از سوی حوزه معاونت شهر سازی و معماری شهرداری تهران به مهندسین مشاور طرح و معماری واگذار شد . این مهندسین مشاور ضمن برقراری ارتباط با شهرداری و مسئولین منطقه و با اتکاء به اسناد و مدارک گردآوری شده از منابع مختلف مطالعات مربوطه را به انجام رسانده است .این مجموعه از گزارشات ، که بر اساس ” راهنمای تنظیم گزارشات ” ابلاغ شده از سوی کار فرما تنظیم شده است در ۱۱ جلد ارائه می گردد . جلد حاضر مربوط به مطالعات حمل و نقل و ترافیک در منطقه ۱۰ می باشد .هدف از مطالعات این طرح فراهم کردن شرایط زندگی مناسب تر و آسان تر و دلپذیرتر شهری بیان شده است و هد ف از مطالعات شبکه راه ها و ترافیک نیز به نوبه خود فراهم کردن شرایط مناسب تر برای فعالیت هایی است که در داخل فضای خیابانها به وقوع می پیوندد . یکی از مهم ترین این فعالیت ها حمل و نقل کالا و مسافر و ایجاد ارتباط میان انسانهاست . بدیهی است یکی از روشهای دست یابی به این اهداف مورد نظر شناسایی مشکلات و مسایل موجود شبکه راه ها و سیستم های حمل و نقل می باشد ، موضوعی که این گزارش بیشتر به آن می پردازد .
این مطلب از فروشگاه مارکت فایل به ارائه مطالعات ترافیک و حمل ونقل منطقه ۱۰ در قالب 83 صفحه میپردازیم.
هدف کلی شناسایی مشکلات و مسایل شبکه راه ها و سیستم های حمل و نقل را می توان به بررسی اجزای زیر دسته بندی کرد :
الف : مسایل مربوط به نظام جابجایی شامل :
خصوصیات کلی شبکه راه ها و طبقه بندی آنها
ظرفیت خیابانها و تقاطع ها و طرح هندسی آنها
پارکینگ
وسایل حمل و نقل همگانی
پیاده روی ( و دوچرخه سوار )
مدیریت ترافیک
ب ) مسایل مربوط به خصوصیات کلی کاربریها و سفر سازی آنها
امروزه با توجه به محدودیت های اصلی طرح های شهری که عبارتند از :
حفظ محیط زیست شهری و مسایل اجتماعی
منابع مالی
امکانات فنی و اجرایی و مدیریتی ،
تبعیت از سیاست های زیر در مطالعه شبکه راه ها و ترافیک ضروری است:
توجه به توسعه پایدار و صرفه جویی در منابع مالی و انرژی
تکیه بر پیاده روی ( و دوچرخه سواری ) برای سفرهای داخل محدوده مراکز شهری
تکیه بر استفاده از وسایل نقلیه همگانی
استفاده بهینه از حریم موجود راه ها
محدودیت ها ایجاب می کنند که در حل مسائل جابجایی در شهر ها بجای توجه به مسائل سخت افزاری و کالبدی به امور نرم افزاری توجه شود . به عبارت دیگر ، اغلب لازم است بجای پرداختن به ظرف ترافیک ( یا شبکه خیابانها) به مظروف ترافیک ( یا وسایل نقلیه ) توجه گردد و این توجه دست یابی به مدیریت صحیح و مداوم ترافیک از یک طرف و کنترل تقاضای ترافیک را از طرف دیگر نیاز دارد .
منابع و ماخذ:
طبقه بندی راههای شهری، پایان نامه کارشناسی ارشد، علی اکبر لباقی، ۱۳۷۷٫
مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، ۱۳۷۱٫
آیین نامه طراحی راههای شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، ۱۳۷۵٫
نقشه شبکه ارتباطی معابر شهر تهران، سازمان حمل ونقل و ترافیک تهران، ۱۳۷۹٫نقشه طرح ساماندهی (طرح جامعه جدید) شهر تهران، ۱۳۷۲٫
نقشه طرح تفصیلی معاب منطقه ۱۰ تهران و مصبوات مربوطه.
نقشه اتوبوسرانی تهران بزرگ، مرکز اطلاع رسانی ایران، ۱۳۸۱٫
نقشه راهنمای منقطه ۱۰ تهران، موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی ، مقایسه ۵۰۰۰: ۱٫